Mentorointia, viestinnän mittaamista ja mediavalmennusta Hillarin safarilla

on

Elina Palkama, Annika Sipilä ja Ripsa Niemi viettivät kolme päivää Hill + Knowlton Strategiesin yrityssafarilla. Kysyimme, mikä jäi parhaiten mieleen näistä päivistä.

Elina, mikä oli mieleenpainuvimpia kokemuksia Hillarin safarilla?

“Yksi yrityssafarin mieleenpainuvimmista tuokioista oli tutustuminen viestinnän monitorointiin ja mittaamiseen. Yleisesti tiedostetaan, että viestinnällä ja markkinoinnilla on hyvinkin suuri rooli yritysten ja organisaatioiden menestymisessä. Vahva brändi saa kuluttajat luottamaan yritykseen uudelleen ja uudelleen, ja menestynyt kampanja voi tuoda paljon näkyvyyttä, mikä näkyy loppujen lopuksi myös viivan alla. Silti viestinnän ja markkinoinnin suoraa vaikutusta liiketoimintaan on usein vaikea osoittaa.

Miten viestinnän tuloksia pitäisi siis mitata? Hill+Knowltonin safarilla käsittelimme aihetta konkreettisen case-esimerkin kautta. Asiakkaalta oli tullut tarjouspyyntö heidän viestintänsä mittarien kehittämisestä. Tehtävänämme oli auttaa heitä selvittämään, mittaavatko he oikeita asioita ja oikealla tavalla.

Aloimme ratkaista ongelmaa käyttäen apuna Hill+Knowltonin viestinnän mittaamisen kaaviota, joka alkaa yrityksen liiketoiminnallisista tavoitteista. Viestinnän tehtävä on tukea yrityksen liiketoimintaa, joten myös mittarit on johdettava yrityksen strategisista painopisteistä ja tavoitteista. Aluksi on tärkeää selvittää, millaisia tavoitteita yrityksellä on, millaisia viestinnällisiä toimia yritys tällä hetkellä tekee tavoitteiden saavuttamiseksi ja miten niitä mitataan. Lisäksi on tärkeää sitouttaa myös viestintätiimi mukaan kehitystyöhön.

Viestinnän mittaamiseen ja monitorointiin tutustuminen auttaa ymmärtämään ja osoittamaan työmme arvon. Viestintä ei voi olla yrityksessä oma liiketoiminnasta irrallinen toiminto, vaan se välttämätön osa yrityksen liiketoimintaa ja tulisi olla mukana jo johtoryhmän tasolla.”

 

hill2

Annika, mikä jäi parhaiten mieleen Hill+Knowltonin safarilta?

”Suurimman vaikutuksen teki mediavalmennus sen aiheuttaman adrenaliinipiikin takia. Se oli tärkeä muistutus siitä, että esiintymistä ei voi koskaan harjoitella liikaa.

Mediassa vakuuttavasti esiintyminen ei ole helppoa, joten H+K kouluttaa median kanssa tekemisissä olevia asiakkaitaan esiintymään rauhallisesti ja asiantuntevasti, kiteyttämään ydinviestit ja valmistautumaan toimittajien yllättäviin kysymyksiin. Puolessa tunnissa kävimme läpi mediassa esiintymisen perusasioita, joista tärkein – hengitä kerran ennen vastaamista, osoittautui vaikeimmaksi noudattaa tositilanteessa.

Saimme viisi minuuttia aikaa valmistautua kuvitteelliseen kriisitilanteeseen, jossa Media ry:n puheenjohtaja saa lauantaiaamun tiedekuntatentin jälkeen puhelun toiselta hallituksen jäseneltä, sillä edellisillan Median juhlat olivat menneet pahasti pieleen: lompakoita ja puhelimia on varastettu, huumeita käytetty ja joku viety ambulanssilla sairaalaan. Hän kertoo Ilta-Sanomien toimittajan ja kuvaajan jo odottavan Portsun aulassa.

Pikaisen valmistautumisen jälkeen toimiston studiossa kirkkaat valot häikäisivät ja konsultin kiperät kysymykset saivat kielen solmuun: ”Onko huumeidenkäyttö yleistä juhlissanne?” ”Kuka vastaa tapahtuneesta?” ”Miten näin pääsi käymään?” Ydinviestit ja hengittäminen unohtui täysin ja somekohu olisi suustani lipsahtaneiden lausuntojen ansiosta valmis.”

Ripsa, mikä oli safarin kohokohta?

“Safarilta kirkkaimpana mieleen jäi meille varattu aika ja keskustelut omien mentoreiden kanssa. Tapasimme ja juttelimme kaksi kertaa kahdestaan jokainen yhden Hillarin työntekijän kanssa. Mentorointihetkissä puhuimme esimerkiksi konsultin työstä sekä omista ajatuksista työelämää ja uraa kohtaan.

Saimme mentoreilta myös työstettäviksi omat case-tehtävät ja myöhemmin henkilökohtaista palautetta niiden ratkaisuista. Tehtävät olivat H + K :n omiin asiakkaisiin liittyviä ja niitä oli hauska ratkaista ja ne tuntuivat sopivan haastavilta.

Eniten sai kuitenkin irti oman mentorin kanssa käydyistä keskusteluista. Puhuimme ja vaihdoimme ajatuksia esimerkiksi opintoihin liittyvistä valinnoista, omasta urapolusta ja -haaveista. Oli antoisaa reflektoida omia ajatuksia työelämästä mentorin kanssa ja saada tsemppiä ja uskoa omaan tekemiseen ja tulevaisuuteen. Näin oman ura alussa saa harvoin samanlaisia mahdollisuuksia jutella jonkun kokeneemman ja samat vaiheet läpikäyneen kanssa. Mentorointi kokemus oli arvokas ja toi uutta luottoa ja itsevarmuutta omiin suunnitelmiin ja aikaisiin.”

Jätä kommentti